Een psycholoog opzoeken vraagt moed: 5 twijfelpunten die jou afremmen

SHARE

Je voelt dat je energie tekort komt? Je voelt je minder goed in je vel? Misschien ben je bang dat je helemaal uitgeblust zal geraken? Want wat als dit een tijdje aanhoudt? Symptomen van een burn-out?

Ongerustheid enerzijds. Maar anderzijds: nu al hulp inroepen? 

Jawel, de kans is groot dat je niet meteen hulp inroept. Want je denkt “dat het wel zal beteren, binnenkort.”

Of je denkt “dat je er wel uit zal raken, vanzelf”.

Maar misschien besef je wél dat het niet zal overgaan.

Niet binnenkort. Niet vanzelf.

En besef je ook dat je het niet alleen kan oplossen. Je weet ook dat preventie beter is dan genezen.

Toch aarzel je om hulp in te roepen en een afspraak te maken met een psycholoog? Dergelijke aarzelingen komen veel voor.

Daar is een verklaring voor.

Twijfel engin-akyurt-AF20XmEKVMc-unsplash

5 twijfelpunten die jou afremmen

Wat zijn mogelijke twijfels je die kunt ervaren? Dit zijn de 5 belangrijkste:
  1. Ik ben bang als ‘abnormaal’ bestempeld te worden. Of erger: ‘gek’. Lees meer

  2. Ik weet niet wat ik moet verwachten van een psycholoog? Moet je dan op een sofa gaan liggen en vertellen? Lees meer

  3. Zal het wel klikken? En wat als die klik er niet is? Lees meer

  4. Zijn mijn problemen wel erg genoeg? Lees meer

  5. Moet ik dan heel mijn leven vertellen? Lees meer

Je leest hieronder vanwaar die twijfels komen. En ook: hoe je die twijfels best aanpakt.


1. Ik ben bang als ‘abnormaal’ bestempeld te worden. Of erger: ‘gek’

Er leeft inderdaad – helaas - nog wat taboe rond mentale problemen. Terwijl dit helemaal niet nodig is. Want iedereen kan vroeg of laat wel eens vast komen te zitten in het leven. Om welke reden dan ook.

Echt waar: het kan ié-der-een overkomen.

Zonder onderscheid. Ook de sterkste mensen om je heen. Je bent zeker niet de enige.

Integendeel.

En overigens, diep vanbinnen weet je wel best dat er niets is om je over te schamen. Maar dat belet niet dat je schaamte kan voelen opkomen.


👉 Hoe je die twijfel best aanpakt

Om te beginnen heeft het geen zin om die twijfel te ‘bestrijden’. Die twijfel is normaal en je aanvaardt die best.

Tegelijkertijd kan je kiezen om op een andere manier te kijken naar jouw situatie en het gevoel dat die situatie bij jou oproept.

Wat te denken dat je het waard bent - en zelfs het recht hebt - om te zoeken hoe je jouw kracht kan terug vinden? De kracht om de beste versie van jezelf te zijn.

Niet alleen voor jezelf. Maar vooral voor de mensen om je heen. Partner, gezin, collega’s.

Wat te denken dat het misschien zelfs je plicht is om een begeleiding door een professional te zoeken?

Want wat is er nu meer waardevol dan investeren in je eigen veerkracht?

Een psycholoog is een vakman en heeft de nodige expertise om je in dit proces te begeleiden. De psycholoog helpt je ook bij het overwinnen van je obstakels.

Blijf dus niet alleen met je twijfels zitten. Want dan loop je risico. Je riskeert dat je het te ver laat komen. En dan zijn we een stuk verder van huis.

Gun het jouw gezin of jouw collega’s opdat zij van het gezelschap en van de steun kunnen genieten van de beste versie van jezelf.

En niet alleen dat: gun het jezelf.

Want jij bent het waard.

Meer dan waard.


2. Ik weet niet wat ik moet verwachten van een psycholoog? Moet je dan op een sofa gaan liggen en vertellen?

Er zijn inderdaad heel wat verschillende behandelingsvormen. Welke behandeling kan je verwachten?

Alvorens je een behandeling start, is het belangrijk om goed na te gaan wat de aanpak is en of deze aanpak bij jou past en je wel ligt.

De ene persoon bekomt makkelijker resultaat door praattherapie. De andere door een actievere aanpak.

Nog te vaak hoor ik van mensen die al eerder een begeleiding hebben gehad, dat de aanpak op voorhand niet scherp gedefinieerd was. Achteraf is dan gebleken dat het niet de juiste was.

Dat is jammer van de tijd en de energie die zo verloren is gegaan.

Dus jouw twijfel is wel degelijk terecht.


👉 Hoe je die twijfel best aanpakt

Ik kan je alvast dit meegeven: dat je bij mij niet op de sofa gaat liggen.

Ik werk immers met een actieve aanpak. Met veel concrete en inzicht gevende oefeningen.

Daarbij is er uiteraard ook ruimte voor je verhaal.

Ik licht mijn aanpak steeds uitgebreid toe tijdens het kennismakingsgesprek. We bekijken je situatie en je hulpvraag. Dan bespreken we wat we zullen aanpakken en hoe we dat zullen aanpakken.

En er is uiteraard ook voldoende ruimte om op al jouw vragen in te gaan.

Aarzel zeker niet deze vragen te stellen.

En goed om weten: er bestaan géén ‘domme’ vragen.


3. Zal het wel klikken? En wat als die ‘klik’ er niet is?

Dit is een héél belangrijke vraag.

Uit onderzoek blijkt immers dat de kwaliteit van de relatie tussen hulpverlener en klant, een belangrijke factor is in het succes van de behandeling.

Dus ja, een ‘klik’ is belangrijk.

En de ‘klik’, dat is iets dat je moet voelen …


👉 Hoe je die twijfel best aanpakt

Of je een ‘klik’ voelt, dat kan je alleen ondervinden in een gesprek. Een volwaardig gesprek.

Niet in een kort telefoontje of zo.

Neen.

Tijdens het kennismakingsgesprek, toetsen wij dat samen af. Want ook voor mij als psycholoog is die ‘klik’ noodzakelijk.

En uiteraard moet je de relatie tussen klant en psycholoog de tijd geven om te laten groeien.

Toch is het belangrijk om ook eerlijk aan te geven wanneer die ‘klik’ er niet is. Dat komt nu eenmaal voor.

Als dat het geval is, is dat ook helemaal geen probleem. Er is al tijdens de eerste kennismaking zeker ruimte om een eventueel tekort aan 'klik' te bespreken.


Checklist: Hoe vind ik een psycholoog die bij mij past? Download checklist


4. Zijn mijn problemen wel erg genoeg?

Het feit dat jij jezelf deze vraag stelt, is al een eerste signaal dat er iets scheelt en dat jij je niet helemaal op en top voelt.

Heel wat mensen hebben de neiging hun problemen te minimaliseren. Dat is begrijpelijk.

Mogelijk is dat minimaliseren zelfs een patroon dat je al jong hebt aangeleerd. Je hebt geleerd om sterk te zijn. Niet flauw te doen. Is het niet?

Maar dat is niet altijd terecht.


👉 Hoe je die twijfel best aanpakt

Ondanks dat je hebt geleerd om sterk te zijn en om niet van een mug een olifant te maken, is het misschien goed om eens stil te staan bij de keerzijde van die overtuiging.

Ook wat in jouw ogen ‘kleine’ problemen zijn, kunnen een grote impact hebben op je functioneren.

Zelfs ogenschijnlijk 'banale ongemakken' kunnen signalen zijn die je best niet wegdrukt.

Als psycholoog bekijk ik samen met jou wat je vragen zijn en wat je hierbij nodig kan hebben.

Heb je inderdaad toch correct ingeschat dat het slechts een ‘klein’ probleempje blijkt te zijn, welk maar één enkele sessie of slechts enkele sessies tijd vraagt, des te beter.

We doen immers nooit meer sessies dan je effectief nodig hebt.

Twijfel je hierover?

Stem dan even met me af.

Trouwens: wanneer we het hebben over stressgerelateerde klachten, is het beter om tijdig hulp in te roepen en niet te wachten tot het effectief tot een crash of een complete uitval komt.

Dat wil niemand. Jij toch ook niet?


5. Moet ik dan heel mijn leven vertellen?

Zoals gezegd zijn er binnen de psychologie heel wat verschillende methodes. En dat is de verklaring dat er ook uiteenlopende beeldvorming bestaat hoe een consultatie met een psycholoog verloopt.

Je hele leven vertellen, is er daar één van.

Er zijn ook andere methodes.

De mate waarin al dan niet op het verleden ingegaan wordt, hangt dus af van welke methode de psycholoog kiest.


👉 Hoe je die twijfel best aanpakt

Binnen de aanpak die ik hanteer, focussen we vooral op je huidige problemen. Namelijk hoe jij die concreet kan aanpakken en oplossen.

Zonder hierbij uiteraard beïnvloedende factoren uit het verleden te negeren.

Bijvoorbeeld wanneer er een duidelijke link met het verleden zou zijn.

Dus wat deze vijfde en laatste twijfel in deze blog betreft: neen, je hoeft niet je hele leven te vertellen om geholpen te kunnen worden.


Samengevat

Natuurlijk zijn er twijfels wanneer je overweegt om hulp in te roepen van een psycholoog. Dat is volstrekt normaal. En die laatste twijfel zal je niet kunnen oplossen.

Tegelijkertijd: wat als het erger wordt? Wat als je in een burn-out terecht komt? Herstel van een complete uitval gaat moeizaam en vraagt veel tijd en geduld.

Is het niet beter om ondanks je twijfels toch te kiezen voor een eerste kennismaking met een psycholoog die specialiseert in preventie van stress & burn-out?

Dat kennismakingsgesprek duurt een half uurtje en verplicht je tot niets. Bovendien is het ook helemaal gratis.

Boek nu een afspraak.